Biuro czynne: Pn-Pt 8:00-16:00 biuro@movincar.pl tel: 33 813 22 73
Autoryzowany Dealer: Manitou Mitsubishi Forklift Trucks Niftylift

Opony do wózków widłowych - rodzaje i wymiana


Jakie są rodzaje opon do wózków widłowych i jak kontrolować ich stan? W tym artykule przekażemy niezbędną wiedzę dotyczącą opon stosowanych w wózkach widłowych, która może być przydatna kiedy ogumienie zostanie uszkodzone, ulegnie naturalnemu zużyciu lub kiedy nastanie konieczność wymiany opon z decyzji serwisanta lub inspektora Urzędu Dozoru Technicznego.

Na bezpieczną i bezawaryjną pracę z wózkiem widłowym składa się wiele czynników. Bez wątpienia odpowiednio dobrany rodzaj, jakość i typ opon są jednym z kluczowych elementów mających przełożenie na jakość oraz bezpieczeństwo prowadzonych prac. Z tego powodu należy także kontrolować stan ogumienia i jeśli wymagana jest wymiana opon w wózku widłowym, nie powinniśmy z tym zwlekać.

Rodzaje opon stosowanych w wózkach widłowych

Ogumienie stosowane w wózkach widłowych dzieli się na dwa główne rodzaje: monolityczne-kauczukowe opony superelastyczne do wózków widłowych oraz dętkowe, wypełnione powietrzem opony pneumatyczne do wózków widłowych. Te dwa typy różnią się między sobą głównie budową, wytrzymałością oraz sposobem montażu na felgę. Warto wiedzieć przed rozpoczęciem prac jaka opona sprawdza się najlepiej na podłożu, na którym ma pracować dany wózek.

  1. Opony superelastyczne do wózków widłowych – nazywane oponami pełnymi z powodu swojej budowy na którą składa się mieszanka gumowa bez wolnych przestrzeni. Charakteryzują się bardzo wysoką odpornością na uszkodzenia mechaniczne, zużycie oraz na czynniki atmosferyczne i chemiczne. Z powodu braku wolnych przestrzeni są odporne na przekłucia i utratę ciśnienia. Ten rodzaj opon dzieli się na:
    • opony superelastyczne dwuwarstwowe – tańsze, mniej wytrzymałe na czynniki zewnętrzne, stosowane głównie w wózkach widłowych pracujących z mniejszą częstotliwością, oraz w stałych warunkach atmosferycznych;
    • opony superelastyczne trójwarstwowe – droższe, bardziej odporne na czynniki zewnętrzne. Mogą z powodzeniem być stosowane do wózków pracujących w systemie zmianowym, mają możliwość zamontowania kolców przez co można ją wykorzystać do maszyn pracujących na zewnątrz w okresie zimowym. Ponieważ wytrzymują duży napór, są wybierane często do wózków widłowych o wysokim składowaniu lub jako opony terenowe do wózka widłowego.
  2. Opony pneumatyczne do wózków widłowych to wypełnione sprężonym powietrzem ogumienie o dobrych właściwościach amortyzujących. Stosowane są głównie w pojazdach poruszających się po nierównym podłożu lub pojazdach używanych do transportu delikatnych ładunków. Ten rodzaj opon dzieli się na:
    • opony pneumatyczne diagonalne – sprawdzą się przypadku rzadko i mało eksploatowanych maszyn ze względu na niską odporność na uszkodzenia;
    • opony pneumatyczne radialne – budową są zbliżone do opon samochodowych, wyraźnie trwalsze, zapewniają wysoki komfort użytkowania i posiadają niski opór toczenia.

Rodzaje opon w wózkach widłowych

Budowa i montaż opon w wózkach widłowych

Sposób budowy opony do wózka widłowego jest zróżnicowany głównie pod kątem rodzaju omawianej opony. Jak już zostało wspomniane, opony pneumatyczne są oponami dętkowymi, a superelastyczne są oponami pełnymi. Jakie są różnice pomiędzy nimi?

  • Opona diagonalna złożona jest z bieżnika, stopki oraz kordu tekstylnego;
  • Opona radialna składa się z bieżnika, stalowego opasania, stopki oraz kordu stalowego. Ten rodzaj opony do wózka widłowego można montować i wymieniać samodzielnie.

Budowa opony superelastycznej do wózków widłowych opiera się na bieżniku, pod którym znajduje się powłoka amortyzująca, pod nią natomiast warstwa bazowa. Do wymiany tego rodzaju opon konieczne jest skorzystanie ze specjalistycznej prasy hydraulicznej. Wymianą tego typu opon w widlaku powinni zająć się tylko i wyłącznie serwisanci odpowiednio przeszkoleni w tym zakresie.

Kiedy należy wymienić oponę w widlaku?

Jest parę sytuacji, w których konieczna okazuje się wymiana opon w wózku widłowym i zastosowanie nowego ogumienia. Pierwszą z nich jest starcie, zużycie lub mechaniczne uszkodzenie opon. W tym aspekcie przydatne są specjalne kryteria zużycia opon w wózkach widłowych i wskaźnik zużycia bieżnika umieszczany na oponach, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób możemy sprawdzić stan techniczny opon wózka widłowego. Najczęściej spotykane sytuacje, w których należy wymienić ogumienie w wózku widłowym, to:

  • Zużycie opony w nadmiernym stopniu – głębokość rzeźby bieżnika przekracza wtedy 16mm;
  • Zniszczenie opony w stopniu znacznym – rozwarstwienie, pęknięcie opony superelastycznej lub pęknięcie opony pneumatycznej;
  • Uszkodzenie opony – widoczne płótna lub wybrzuszenia w oponie dętkowej lub wystające druty wzmacniające w oponie superelastycznej;
  • Inna niż wcześniej charakterystyka pracy pojazdu – jeżeli zmienią się sposób wykorzystania wózka widłowego warto wziąć pod uwagę dostosowanie go do nowych realiów w jakich będzie pracował.

Ponadto w wózkach widłowych warto wymienić opony w każdym z przypadków, kiedy ich stan techniczny budzi jakiekolwiek wątpliwości – szczególnie w przypadku kiedy operator ma zastrzeżenia co do ich przyczepności. Bardzo ważna jest także stała kontrola odpowiedniego ciśnienia w oponach wózka widłowego.

Kryteria zużycia opon w wózku widłowym

Dopasowanie opon do charakterystyki pracy wózka

Podczas zakupu opon do wózka widłowego trzeba dopasować je do zadań, jakie będą do wykonania na pomocą danej maszyny. Wliczane są do tego czynniki takie jak:

  • Miejsce docelowe, w którym będzie odbywała się praca wózka: czy widlak będzie przemieszczał się na zewnątrz, a może wewnątrz budynku lub budynków i po jakim podłożu będzie on się poruszał. Na podłożu płaskim odpowiednie będą opony superelastyczne do wózków widłowych, natomiast na nierównym, wyboistym terenie lepiej jest zastosować pneumatyczne opony do wózków widłowych;
  • Dynamika wykonywanych zadań: ogumienie pełne jest bardziej wytrzymałe od opon pneumatycznych;
  • Typ i rodzaj transportowanego towaru: jeśli widlak będzie przewoził ładunki podatne na wstrząsy, uszkodzenia mechaniczne (np. szkło, ceramikę) to warto zastosować opony zapewniające wyższy poziom amortyzowania całego wózka widłowego, czyli ogumienie radialne pneumatyczne. W przypadku przewożenia rzeczy niewrażliwych na wstrząsy takich jak złom lub nieobrobione drewno, można wybrać opony superelastyczne.

Oznaczenia stosowane na oponach w wózkach widłowych

Bez poznania oznaczeń na oponach w wózkach widłowych trudniejsze okazuje się odpowiednie dobranie odpowiedniego rodzaju i rozmiaru ogumienia. Producenci nie ułatwiają nam tego różnymi rodzajami oznaczeń wynikającymi z braku jednolitego, międzynarodowego systemu znakowania opon do widlaków.

Opony superelastyczne do wózków widłowych oznacza się poprzez wskazania takich parametrów jak:

  • Szerokość opony wyrażonej w calach;
  • Średnicy felgi (obręczy) na którą ma być zamontowana;
  • Sposobu montażu (quick lub SIT);
  • Czynnika odpowiadającego za zwiększoną amortyzację opony (skrót SRS).

Opony pneumatyczne do wózków widłowych najczęściej określane są przez podanie:

  • Liczby przekładek wyrażonej w liczbie PR;
  • Szerokości opony oraz średnicy obręczy podanej w calach;
  • Litery „R” wskazującą na to, że dana opona jest lub nie jest radialna.

Dodatkowo na oponach do widlaków mogą znaleźć się informacje o dopuszczeniu ich do stosowania w strefie zagrożonej wybuchem (Ex), oraz czy zastosowana do produkcji mieszanka jest z rodzaju Non Marking, czyli takiej, która nie pozostawia śladów na powierzchni posadzek.

Jak nie opona to co?

Często stosowaną alternatywą dla opon w wózkach widłowych jest opaska do widlaków. Opaska ta wykonana jest ze specjalnej, gumowej mieszanki, i w trwały sposób przymocowana do do pierścienia lub obręczy. To rozwiązanie jest wygodne i pożądane w niektórych gałęziach przemysłu lub maszynach, gdzie stabilność stawiana jest na pierwszym miejscu wraz z kompaktowym, niewielkim rozmiarem. Opaska ta jest w całości wykonana z trwałej gumy odpornej na uszkodzenia, ale także zapewniającej zwiększoną nośność pomimo zmniejszonego rozmiaru.

Nowe opony do wózka widłowego

Opony są jedynym elementem mającym bezpośredni kontakt z podłożem zapewniając przyczepność oraz bezpieczne prowadzenie i hamowanie m.in. w wózku widłowym. Trudno znaleźć tutaj usprawiedliwienie na oszczędności poczynione w kierunku zakupu, wymiany czy wyboru odpowiednich jakościowo opon do wózka widłowego. Firma MVC w swojej ofercie posiada opony różnego rodzaju do prawie każdej maszyny, w różnych wariantach jakościowych i zawsze najlepszej cenie. 

Serwis i wymiana opon w wózkach widłowych

Zapraszamy do kontaktu i do składania zapytań ofertowych na adres parts@movincar.pl lub w zakładce kontakt.



  


Zobacz podobne

Budowa i elementy wyposażenia wózka widłowego

Budowa i elementy wyposażenia wózka widłowego

Wózek widłowy to pojazd niezbędny do prowadzenia prac magazynowych. Poszczególne modele różnią się konstrukcją, dlatego mogą być wykorzystywane niemal we wszystkich magazynach, a nawet do prowadzenia różnorodnych prac budowlanych. Ze względu na popularność pojazdów, warto lepiej poznać te maszyny. Przedstawiamy najważniejsze elementy budowy wózka widłowego i części wspólne charakterystyczne dla pojazdów tego typu.

Dozór techniczny – czym jest i jakie działania obejmuje?

Dozór techniczny – czym jest i jakie działania obejmuje?

Dozór techniczny, a właściwie Urząd Dozoru Technicznego, to ważna instytucja, której celem jest zapewnienie bezpiecznego funkcjonowania różnych urządzeń technicznych. Jakie uprawnienia i obowiązki ma UDT? O tym przeczytacie poniżej.



powrót do listy

664 984 156