Autoryzowany Dealer:
Logo Manitou Logo Mitsubishi Logo Niftylift

5 najczęstszych usterek w wózku widłowym


Spora inwestycja, ale także znaczny jednorazowy wydatek – oto czym jest dla każdego przedsiębiorcy nowy wózek widłowy. Uszkodzony sprzęt i odkrycie usterek dopiero po zakupie to jednak koszmar każdego z nas. Zepsuty sprzęt często zawodzi i uniemożliwia tym samym efektywną pracę. Jak więc ustrzec się przed tak nieprzyjemną sytuacją? Przede wszystkim poznać najczęstsze usterki, które mogą wystąpić w wózku widłowym. W ten sposób będziemy mogli samodzielnie ocenić stan techniczny pojazdu przed zakupem, a także na bieżąco serwisować najbardziej newralgiczne punkty maszyny.

Kontrolki w wózku widłowym – jak je odczytywać?

Zwłaszcza dla tych, którzy nie są przyzwyczajeni do użytkowania wózków widłowych, podstawową kwestią będzie poprawne odczytywanie panelu sterowania maszyną. Wskaźniki i kontrolki w wózku widłowym oraz podstawowe oznaczenia informują nas bowiem o aktualnym stanie technicznym widlaka, poprawności jego działania, a także ostrzegają przed potencjalnym niebezpieczeństwem.

usterki-z-wózku-widlowym

Jak odczytywać kontrolki w wózku widłowym?

  • licznik roboczogodzin – nalicza kolejne godziny pracy silnika
  • wskaźnik temperatury oleju – pokazuje temperaturę oleju w skrzyni biegów; jeśli pojawi się w czerwonym polu, natychmiast zatrzymaj wózek i wyłącz silnik
  • wskaźnik poziomu paliwa – wskazuje ilość paliwa w zbiorniku (tylko kiedy kluczyk jest w stacyjce, we włączonej pozycji)
  • ładowanie – wskazuje poziom naładowania akumulatora; jeśli zapala się podczas pracy, poziom naładowania jest zbyt niski
  • wskaźnik ciśnienia oleju – wskazuje ciśnienie oleju; kontrolka włącza się po przekręceniu stacyjki i gaśnie po uruchomieniu silnika; jeśli pojawia się podczas pracy, ciśnienie jest za niskie
  • wskaźnik świec żarowych (w przypadku silników diesla) – przekręć stacyjkę, poczekaj, aż kontrolka zgaśnie, dopiero wtedy uruchom silnik
  • wskaźnik osadu – kontrolka włącza się po przekręceniu stacyjki i gaśnie po uruchomieniu silnika; jeśli pojawia się podczas pracy, poziom osadu osiągnął stan maksymalny; natychmiast zatrzymaj wózek, wyłącz silnik i usuń wodę oraz zanieczyszczenia
  • temperatura płynu chłodniczego – kontrolka włącza się po przekręceniu stacyjki i gaśnie po uruchomieniu silnika; jeśli pojawia się podczas pracy, oznacza to, że standardowa temperatura pracy silnika została przekroczona; natychmiast zatrzymaj wózek i wyłącz silnik.

Najczęstsze usterki w wózku widłowym

Szybkie orientowanie się, co oznaczają kontrolki w wózku widłowym to oczywiście pierwszy i niejedyny krok na drodze do wykrycia usterek. Właściwe odczytywanie komunikatów pojawiających się na panelu sterowania podczas uruchamiania maszyny oraz w trakcie jej pracy to jedno, natomiast wiedza dotycząca stanu poszczególnych elementów pojazdu to drugie. Warto więc dowiedzieć się, na które partie widlaka warto zwrócić szczególną uwagę nie tylko podczas zakupu, ale także w trakcie cyklicznych, a może nawet codziennych oględzin!

wozek-widlowy-usterki

  • Problemy z układem podnoszenia

    Poprzez uszkodzenia rozmaitych złączy i zaworów, a także usterki połączeń linowych wózka widłowego może dojść do awarii wideł. Problem ten może wyraźnie wpływać na efektywność pracy na co dzień, a przede wszystkim będzie zagrażać bezpieczeństwu operatora oraz osób postronnych. Problem będzie najlepiej widoczny podczas podnoszenia i opuszczania wideł wózka. Wszelkie zaburzenia podczas wykonywania tego manewru mogą świadczyć o awarii samych wideł lub układu odpowiedzialnego za manewrowanie nimi. Użytkowanie wygiętych lub skręconych wideł wózka może skutkować całkowitą odmową posłuszeństwa pojazdu.

  • Awaria jednostki napędowej

    O ile podstawową funkcją każdego widlaka jest podnoszenie i opuszczanie towarów, o tyle nie byłoby to możliwe, gdyby nie sprawna jednostka napędowa. Awarie związane więc z sercem pojazdu, jakim jest jego napęd, stanowią poważny problem. Kłopoty z uruchomieniem maszyny lub jej nierówna praca to najczęstsze objawy awarii silnika. W przypadku silników spalinowych warto zacząć od sprawdzenia wtrysków, rozrządu oraz łożysk, z kolei w przypadku wózków elektrycznych zawodzić może okablowanie, uzwojenie oraz zużyte łożyska.

    Jak ocenić zużycie opon w wózku widłowym?

    • przy oponach superelastycznych (pełnych) sprawdzamy linię bezpieczeństwa 60J
    • przy oponach pneumatycznych kontrolujemy wskaźnik zużycia TWI, jeśli takowy jest.

    Jeśli go nie ma, należy dokonać wzrokowych oględzin w poszukiwaniu czynników wykluczających opony z użytku:

    • wybrzuszenia opony na boku
    • uszkodzenie bocznych części
    • odklejenie lub rozwarstwienie się bieżnika
    • widoczność drutówki lub płócien.
  • Awaria skrzyni biegów

    Kolejnym elementem wózków widłowych, który często ulega awariom, jest skrzynia biegów. W tym przypadku kluczowe będzie kontrolowanie wskaźnika temperatury oleju. Stopniowe zużycie poszczególnych części skrzyni jednak nie będzie sygnalizowane na bieżąco na panelu sterowania, dlatego też dobrze jest regularnie sprawdzać ten element. Problemy ze skrzynią biegów najczęściej będą objawiać się stopniowym ograniczeniem jej pracy (np. możliwość wbicia tylko wybranych biegów). W oczywisty sposób sprawna praca przy użyciu wózka z uszkodzoną skrzynią biegów jest nie tylko niebezpieczna, co po prostu niemożliwa.

  • Nieprawidłowo działający układ kierowniczy, hamulcowy i elektryczny

    Problemy z uruchomieniem wózka widłowego mogą świadczyć o awarii układu kierowniczego. Bezpośrednią przyczyną będą w tym przypadku zardzewiałe łańcuchy, popękane gumy mocujące lub zużyte łączniki. Układ hamulcowy z kolei narażony jest na spore przeciążenia związane z hamowaniem podczas przewożenia ciężkich ładunków przez wózek widłowy. Uszkodzony układ hamulcowy w oczywisty sposób eliminuje maszynę z użytku do czasu naprawienia usterki. Na awarie narażony jest również układ elektroniczny. W kolejnych modelach wózków widłowych pojawia się coraz więcej elektroniki, która odgrywa coraz ważniejszą rolę.

  • Naturalna eksploatacja podzespołów

    Pod wpływem intensywnego użytkowania naturalnemu zużyciu podlegają niektóre podzespoły w wózkach widłowych. Mowa tutaj o elementach takich jak filtry powietrza, oleju czy paliwa, olej silnikowy w przypadku wózków spalinowych, filtry fazy ciekłej i lotnej w wózkach gazowych oraz baterie i ich złącza w przypadku wózków zasilanych elektrycznie, a także opony wózków widłowych. Te części mają znaczący wpływ na całościową pracę maszyny, dlatego też ich regularna wymiana jest tak istotna.

Jak zapobiegać usterkom?

Na rozmaite awarie oczywiście narażone są zarówno wózki używane, jak i nowe pojazdy. Część z nich wynika z nieprawidłowego użytkowania maszyny, niestosowania się do zaleceń podanych w instrukcji obsługi, a także z naturalnego zużycia poszczególnych komponentów. Jak w przypadku każdej maszyny możemy trafić na wadliwy egzemplarz, dlatego też przy zakupie widlaka odradzamy pośpiech i zalecamy zachować ostrożność oraz sprawdzić nie tylko kontrolki w wózku widłowym, ale działanie wszystkich jego mechanicznych funkcji oraz opisanych wyżej elementów.

Skutecznym zapobieganiem poważniejszym usterkom będą przede wszystkim regularne przeglądy konserwatorskie, które powinny odbywać się nie rzadziej niż co 30 dni. Stawiając bezpieczeństwo operatora i osób postronnych na pierwszym miejscu, powstałe usterki starajmy się serwisować na bieżąco. Eksploatowanie maszyny pomimo drobnej, pozornie niewiele znaczącej awarii może prowadzić do powstania dużo poważniejszego i kosztowniejszego w naprawie problemu. W bardzo krótkim czasie może on zacząć stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia pracowników.

wozek widlowy konserwacja

  

powrót do listy

664 984 156