Kiedy wybrać boczny, a kiedy czołowy wózek widłowy?
Choć finalny efekt pracy przy użyciu wózka widłowego zawsze będzie podobny, to jej przebieg – tempo, bezpieczeństwo, skuteczność i precyzja działań – może różnić się w zależności od zastosowanej maszyny. Znaczenie będzie miał tutaj udźwig pojazdu, rodzaj zasilania, wysokość masztu, maksymalna wysokość podnoszenia czy wreszcie konstrukcja. Wózek widłowy czołowy oraz wózek widłowy boczny to jedne z dwóch najczęściej wybieranych przez użytkowników możliwości. Jako że oba pojazdy mają nieco inne zastosowanie, warto dowiedzieć się, która maszyna sprawdzi się lepiej w konkretnych okolicznościach.
Jak rozpoznać wózek widłowy czołowy?
Ten rodzaj widlaka to zdecydowanie najbardziej typowa i uniwersalna maszyna służąca do transportu bliskiego. To właśnie na wózek widłowy czołowy natkniemy się najczęściej w magazynach, halach produkcyjnych, zakładach przemysłowych czy największych sklepach wielkopowierzchniowych. Główną cechą charakterystyczną jest tutaj maszt umieszczony centralnie, w przedniej części pojazdu oraz zęby wideł ustawione równolegle do osi maszyny. Zaraz za masztem umiejscowione jest siedzenie kierowcy, pod nim z kolei zamontowany jest silnik wózka widłowego. Największą zaletą tych maszyn jest ich wyjątkowa uniwersalność: sprawdzają się przy rozmaitych pracach przeładunkowych, obsłudze magazynu, czyli zarówno transporcie pionowym, jak i poziomym czy chociażby transporcie międzywydziałowym. Maszyny tego rodzaju mogą być wyposażone w 3 lub 4 koła, dostępne są zarówno w wersjach terenowych, jak i przeznaczonych wyłącznie do pracy w zamkniętych halach.
Wózek widłowy boczny czyli maszyna do zadań specjalnych
W przeciwieństwie do wózków widłowych czołowych, w przypadku wózka widłowego bocznego, maszt wraz z widłami zamontowane są z boku, prostopadle do osi pojazdu. Inne określenia, z jakimi możemy spotkać się przy okazji tego rodzaju maszyn to wózek boczny, wózek widłowy wysokiego składowania czy też reach truck. Oprócz niewielkiej i zwartej konstrukcji i prostopadłej pozycji operatora względem masztu i wideł, zdecydowanie najważniejszą cechą charakterystyczną tych maszyn jest możliwość operowania ładunkami na znacznych wysokościach (nawet do kilkunastu metrów). Pojazdy te charakteryzuje również niewielki promień skrętu, co przy tak kompaktowych rozmiarach daję doskonałą zwrotność i precyzję operowania. Najczęściej spotkamy się tutaj z napędem elektrycznym, jako że wózki widłowe boczne przeznaczone są głównie do pracy w zamkniętych pomieszczeniach.
Wielozadaniowość vs precyzja, czyli różnice w zastosowaniu
Jeśli charakterystykę obydwu rodzajów maszyn sprowadzić do najważniejszej cechy wyróżniającej, w przypadku wózków czołowych będzie to uniwersalność, z kolei wózki boczne skojarzylibyśmy z kompaktowymi rozmiarami oraz możliwością operowania ładunkami na dużych wysokościach. Mimo oczywistych podobieństw takie rozróżnienie przekłada się jednak na różnice w stosowaniu dwóch odmian maszyn – nie sposób zawsze używać ich zamiennie. Mnogość funkcji, które spełnia typowy wózek czołowy trudno wymiernie porównać z wybranymi parametrami, w obrębie których wózek boczny nie ma sobie równych, a tym bardziej wyłonić jednoznacznego zwycięzcę. Warto raczej popatrzeć na te dwa rodzaje maszyn jak na różne narzędzia pracy, z których każde sprawdzi się doskonale w określonych okolicznościach.
- Wózek widłowy czołowy – zastosowanie
Wózki widłowe czołowe świetnie sprawdzają się podczas rozładunku i załadunku pojazdów ciężarowych, przeładunku towarów, wszelakich operacji transportu wewnętrznego, a także montażu oraz demontażu rozmaitych konstrukcji. Można również używać ich do mniej typowych w tym przypadku zadań, jak chociażby holowanie, odśnieżanie lub kopanie. Maszyny tego rodzaju cenione są za wyjątkową uniwersalność zastosowania, dlatego też stanowią podstawowe wyposażenie hal produkcyjnych, magazynów, hurtowni, wielkopowierzchniowych sklepów, zakładów przemysłowych czy wreszcie centrów logistycznych. Z uwagi na lepszą amortyzację są wykorzystywane zarówno w przestrzeniach zamkniętych, jak i w terenie otwartym.
Zobacz wózki czołowe w ofercie Movincar: https://movincar.pl/nowe-wozki-widlowe-czolowe
- Wózek widłowy boczny – zastosowanie
Wózki widłowe boczne również znajdują zastosowanie w magazynach, centrach dystrybucyjnych czy wielkopowierzchniowych firmach logistycznych. O ile jednak wózki czołowe sprawdzą się właściwie przy każdym rodzaju pracy w takich miejscach, o tyle wózków widłowych bocznych używa się głównie w magazynach wysokiego składowania. Zamiast stawiać więc na uniwersalność, możemy postawić na większą efektywność i bezpieczeństwo pracy w określonych warunkach. Ze względu na kompaktowość konstrukcji oraz zwrotność wózki boczne stanowią idealne maszyny do sprawnego poruszania się wąskimi korytarzami i alejkami magazynowymi, co w połączeniu z możliwością operowania ładunkami na dużych wysokościach daje precyzyjne narzędzie pracy, które nie ma sobie równych w ciasnych przestrzeniach magazynowych wysokiego składowania.
Zobacz wozki wysokiego składowania w ofercie Movincar: https://movincar.pl/nowe-wozki-widlowe-magazynowe
Jaki rodzaj wózka widłowego wybrać?
Każdorazowy dobór maszyny powinien być dostosowany do charakteru realizowanego zlecenia. Jeśli potrzebujemy wszechstronnego pojazdu, którego użyjesz do prac magazynowych, transportu ładunków na otwartej przestrzeni i po powierzchniach pełnych nierówności, a być może także holowania czy odśnieżania, najlepiej będzie postawić na uniwersalny i niezawodny wózek czołowy. Jeśli jednak potrzebujesz niewielkiej, zwrotnej i precyzyjnej maszyny do wykonywania operacji w zamkniętych przestrzeniach magazynowych, wózek boczny będzie świetnym wyborem.
Niezależnie od finalnej decyzji, pamiętaj, że w zakresie kupna lub wynajmu wózków widłowych najlepiej będzie współpracować z doświadczonym i autoryzowanym dealerem w tej branży. Jeśli chcesz poznać naszą ofertę lub masz dodatkowe pytania, skontaktuj się z nami telefonicznie, poprzez e-mail lub formularz kontaktowy: https://movincar.pl/kontakt