Biuro czynne: Pn-Pt 8:00-16:00 biuro@movincar.pl tel: 33 813 22 73
Autoryzowany Dealer: Manitou Mitsubishi Forklift Trucks Niftylift

Budowa i rodzaje masztów wózków widłowych


Niezależnie od tego, czy potrzebujesz jednorazowo wynająć wózek widłowy, czy też prowadzisz firmę, w której widlaki stanowią kluczowe narzędzie pracy w magazynie, z pewnością przyda ci się wiedza dotycząca najważniejszego elementu układu podnoszenia maszyny – jej masztu. W końcu to właśnie maszt widlaka umożliwia wykonywanie wszelkich operacji przeładunkowych. Jakie rozróżniamy rodzaje masztów w wózkach widłowych i jak są one zbudowane? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej!

Maszt, czyli centrum układu podnoszenia

Zanim jednak opowiemy szczegółowo o rodzajach i budowie masztów montowanych w widlakach, poświęćmy chwilę na kontekst. Czym w ogóle jest maszt w wózku widłowym i jaką pełni funkcję?

Z punktu widzenia operatora maszyny najważniejszym układem w każdym wózku widłowym będzie układ podnoszenia. Jego najbardziej charakterystycznym elementem są widły, które przy każdej operacji wsuwane są w otwory w palecie z umieszczonym na niej ładunkiem. Dzięki zaczepom widły (a także krata ochronna) przymocowane są na stałe do karetki, czyli płyty czołowej wózka. Ta, podwieszona przy użyciu łańcucha i podłączona do tłoka siłownika dzięki rolkom, wzdłuż prowadnic toczy się po rolkach, utrzymując równoległe położenie względem masztu, czyli elementu, który interesuje nas tutaj najbardziej. Maszt widlaka to zewnętrzna stalowa rama zbudowana z wytrzymałych profili, która w zależności od rodzaju może składać się z różnej liczby ruchomych członów – umożliwia przenoszenie, podnoszenie i opuszczanie ładunków. W obrębie budowy samego masztu wózka widłowego warto uwzględnić główny podział na:

  • ramę zewnętrzną – główną, połączoną z konstrukcją maszyny
  • ramę wewnętrzną – w zależności od rodzaju masztu – jedną lub dwie; wyposażoną w rolki umożliwiające rozsuwanie się elementów.

Choć więc maszt do wózka widłowego to tylko jeden z kilku elementów systemu podnoszenia, bez niego nie ma mowy o skutecznym, efektywnym i wreszcie wszechstronnym wykorzystaniu widlaka. Maszt pełni zdecydowanie najistotniejszą funkcję w funkcjonowaniu pojazdu, z kolei jego poszczególne rodzaje wykorzystywane są w różnych okolicznościach.

budowa_masztow_wozkow_widlowych

Rodzaje masztów w wózkach widłowych

Poszczególne odmiany masztów różnią się między sobą budową, co przekłada się na nośność i wysokość roboczą maszyny. Z reguły wyróżniamy 3 zasadnicze rodzaje masztów w wózkach widłowych:

  • jednostopniowe (simplex),
  • dwustopniowe (duplex),
  • trzystopniowe (triplex).

Maszty standardowe, zwane także jednostopniowymi lub masztami simplex składają się z jednej ramy. W momencie podnoszenia ładunku rama wewnętrzna unosi karetkę wraz z widłami. To podstawowe rozwiązanie charakteryzuje się dość prostą budową, dlatego też sprawdzi się wszędzie tam, gdzie stosunkowo niewielka wysokość robocza wystarcza operatorowi do wykonywania swoich obowiązków.

Wózki widłowe wyposażone w maszt typu duplex, zwany również podwójnym lub dwustopniowym, zazwyczaj są wykorzystywane tam, gdzie potrzebny jest większy udźwig maszyny, a także wysokość robocza większa niż standardowa. W tym przypadku karetkę z widłami unosi hydrauliczny siłownik zamontowany centralnie wraz z łańcuchami, następnie za sprawą bocznych siłowników podnosi się sama rama wewnętrzna pojazdu.

Potrójny maszt do wózka widłowego, czyli maszt typu triplex – trójstopniowy – to zdecydowanie najbardziej zaawansowane rozwiązanie. Maszty tego rodzaju wyposażone są w dwie ramy wewnętrzne, co umożliwia osiągnięcie znacznej wysokości roboczej. Z drugiej jednak strony istotną zaletą wózków z masztem typu triplex jest niewielka wysokość po całkowitym złożeniu masztu – dzięki jego teleskopowej konstrukcji. Maszyny tego rodzaju doskonale sprawdzają się m.in. w magazynach wysokiego składowania.

maszt_w_wozkach_widlowych

Dobór maszyny z odpowiednim masztem

Maszt widlaka to element, na który z pewnością warto zwrócić uwagę, przygotowując się do wynajmu lub zakupu maszyny. Z tym bowiem elementem konstrukcyjnym wózka widłowego wiąże się kilka zasadniczych kwestii. Poza analizą budżetu, dobrze będzie zastanowić się nie tylko nad maksymalnym ciężarem podnoszonych ładunków, ale przede wszystkim nad wysokością roboczą, której będziemy potrzebować podczas wykonywania zlecenia. Pamiętajmy, że tutaj do właściwej wysokości należy dodać ok. 20 cm marginesu operacyjnego. Przy niższej wysokości wybór dwustopniowego lub trzystopniowego masztu może okazać się po prostu zbędny, z kolei do bardziej zaawansowanych zadań na większych wysokościach maszt standardowy może nie wystarczyć. Poza tym istotna będzie również zasadnicza wysokość pomieszczenia roboczego oraz punktów strategicznych w magazynie, czyli bram, przejazdów czy framug drzwi. W końcu wózek będzie musiał swobodnie przejechać przez nie ze złożonym masztem.

****

Maszty wózków widłowych to istotne elementy konstrukcyjne tych pojazdów. Odpowiednie dobranie widlaka do potrzeb danego przedsiębiorstwa pozwoli na swobodny i efektywny przepływ towarów w miejscu pracy. Przemyślany wybór w tym wypadku to inwestycja nie tylko w bezpieczeństwo i komfort, ale także wydajność codziennej pracy. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące doboru wózka widłowego do swoich potrzeb, zasięgnij porady specjalistów. Doradcy techniczni Movincar z chęcią odpowiedzą na twoje pytania - skontaktuj się z nami: https://movincar.pl/kontakt



  


powrót do listy

664 984 156